"Spójrz mi prosto w twarz. Abakanowicz i inni"

18 lipca 2025
Plakat ma prostą, nowoczesną kompozycję, opartą na kontraście czerni, czerwieni, bieli i szarości. Tło jest czarne, a teksty i grafika ułożone są w blokach.
Po prawej stronie plakatu znajduje się zdjęcie rzeźby przedstawiającej ludzką twarz. Powierzchnia rzeźby jest gładka i błyszcząca. Ma czarny kolor. Twarz jest uproszczona, zamknięta w owalnym kształcie. Ma zamknięte oczy, prosty nos i zaciśnięte usta. Wygląda spokojnie i poważnie.
Nad zdjęciem rzeźby, w prawym górnym rogu, znajduje się biały napis:
„WYSTAWA
Spójrz mi prosto w twarz
Abakanowicz i inni”
Po lewej stronie plakatu umieszczone są bloki tekstu:
Na czerwonym tle, dużymi białymi literami:
„25 LIPCA – 30 LISTOPADA 2025”
Niżej, mniejszymi literami:
„FROM JULY 25 TO NOVEMBER 30, 2025”
Poniżej, na czarnym tle, po angielsku:
„EXHIBITION
See My Face
Abakanowicz and Others”
Na szarym tle, u dołu plakatu:
„Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Teatralnia, sala wystaw”
„The Zamoyski Museum in Kozłówka, Teatralnia, Exhibition Hall”
Na samym dole plakatu znajdują się logotypy organizatorów i partnerów.

Plakat wystawy „Spójrz mi prosto w twarz. Abakanowicz i inni”

Plakat ma prostą, nowoczesną kompozycję, opartą na kontraście czerni, czerwieni, bieli i szarości. Tło jest czarne, a teksty i grafika ułożone są w blokach. Po prawej stronie plakatu znajduje się zdjęcie rzeźby przedstawiającej ludzką twarz. Powierzchnia rzeźby jest gładka i błyszcząca. Ma czarny kolor. Twarz jest uproszczona, zamknięta w owalnym kształcie. Ma zamknięte oczy, prosty nos i zaciśnięte usta. Wygląda spokojnie i poważnie. Nad zdjęciem rzeźby, w prawym górnym rogu, znajduje się biały napis: „WYSTAWA Spójrz mi prosto w twarz Abakanowicz i inni” Po lewej stronie plakatu umieszczone są bloki tekstu: Na czerwonym tle, dużymi białymi literami: „25 LIPCA – 30 LISTOPADA 2025” Niżej, mniejszymi literami: „FROM JULY 25 TO NOVEMBER 30, 2025” Poniżej, na czarnym tle, po angielsku: „EXHIBITION See My Face Abakanowicz and Others” Na szarym tle, u dołu plakatu: „Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Teatralnia, sala wystaw” „The Zamoyski Museum in Kozłówka, Teatralnia, Exhibition Hall” Na samym dole plakatu znajdują się logotypy organizatorów i partnerów.

Twarze, które tu zobaczysz, nie milczą. Patrzą. Pytają. Opowiadają.
Rzeźby powstałe w okresie po II wojnie światowej są świadectwem epoki napięć – politycznych,
społecznych, ale też intymnych, wewnętrznych. To czas, kiedy artyści często szukali nowego
języka – surowego, cielesnego, niekiedy bolesnego – by opowiedzieć o człowieku, który
przetrwał, lecz nie pozostał nienaruszony. A najwięcej o człowieku mówi właśnie twarz.
Znacząca część prezentowanych prac pochodzi z unikalnej kolekcji rzeźby powojennej Muzeum
Zamoyskich w Kozłówce – zbioru, który przez lata dokumentował artystyczne głosy tamtej
epoki, często pomijane, niekiedy niesłusznie niedoceniane, zapomniane. Dzieła te przemawiają
nie tylko przez swoją formę, ale i przez historię ich powstania, przechowywania, ocalenia,
przywrócenia.
Nie odwracaj wzroku. Popatrz – naprawdę popatrz – prosto w Twarz.

Przewodnik w prostym języku po wystawie „SPÓJRZ MI PROSTO W TWARZ. ABAKANOWICZ I INNI”


Głowa

Barbara Loeffler-Zbrożyna

Więcej

Głowa

Antoni Mehl

Więcej

Staruszka

Piotr Waligóra

Więcej

Głowa Lenina

Franciszek Xawery Dunikowski

Więcej

Autoportret

Tadeusz Breyer

Więcej

Głowa dziecka

Mieczysław Bogaczyk

Więcej

Portret anonimowy

Magdalena Abakanowicz

Więcej

Głowa

Janusz Wilden

Więcej

Alert Systemowy