Lato

Koniec czerwca nieodmiennie kojarzy się z wakacjami, słońcem, plażą i nadmorskim krajobrazem.

Aby nieco wprowadzić Państwa w urlopowy nastrój prezentujemy obraz olejny Romana Modzelewskiego pt. „Lato”. Jest to praca nosząca cechy kompozycji abstrakcyjnej, choć nietrudno odgadnąć intencję artysty. Tytuł zdecydowanie określa tu kierunek interpretacji, a z barwnych plam układa się pejzaż z żółtym piaskiem, nadmorską wydmą i niebieską wodą. W centralnym punkcie płótna autor umieścił biały domek z intensywnie czerwonym dachem, otoczony ciemnozieloną roślinnością. Na rozmytym błękicie nieba znalazły się małe, pojedyncze chmury.

Choć praca powstała w czasach socrealizmu jest przykładem tego, że zbiory sztuki współczesnej zgromadzone w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, to nie tylko portrety komunistycznych bohaterów i realistyczne sceny rodzajowe. W drugiej połowie lat 50. pojawiła się bowiem możliwość kreowania innych artystycznych wizji, pewna świeżość w odbiorze i indywidualnym postrzeganiu otaczającej rzeczywistości. Stając w sprzeczności do mijającej, narzuconej oficjalnie doktryny, artysta posłużył się tu kolorami, które decydują o ostatecznej formie dzieła.

Wart podkreślenia jest fakt, iż Roman Modzelewski (1912–1997) na początku swojej drogi artystycznej malował pod wpływem impresjonizmu, eksperymentując z formą i kolorem. Poszedł dalej, obierając kierunek tzw. „solaryzmu”, a następnie kubizmu. Ciągle jednak bliski mu był język abstrakcji i symbolika koloru, korzystał z geometrycznych form, dopracowując także fakturę dzieła. Tworzył cykle abstrakcyjnych, reliefowych obrazów o prostych, rytmicznych układach.

Roman Modzelewski jest także jedną z najważniejszych postaci polskiego designu. W latach 50. zainteresował się projektowaniem mebli. W 1958 roku stworzył prekursorki na skalę światową model fotela z laminatu poliestrowo-szklanego. Z pasją zajmował się również projektowaniem jachtów, wykorzystując do ich budowy tworzywa sztuczne.


Oprac. Katarzyna Kot